Nyt

Sidste nyt

Opdatering 12.02.2018
Indkaldelse til generalforsamling og årsmøde tirsdag den 5. marts 2019 – se indkaldelsen her   

 

Opdatering 17.11.2018

Anmeldelse af Helikons opsætning: Operette Cafe 2018

Fejende flagermus og wienervals

      • Kaffekopper klirrer, og der er blid salonmusik i baggrunden. Nej vi er ikke på café i Wien i 1890, men til premiere på Helikons nye Operette Café på Toftevangskolen i Birkerød. Salonmusikken varetages sikkert af Helikons velspillende wiener-trio bestående af cello, violin og klaver. Der er en forventningsfuld stemning i teatersalen – først skal vi have kaffe og kage, og så begynder løjerne, i form af Operette Café med Flagermusen som omdrejningspunkt, for alvor.
 
      • Orkestret, der ledes af Philip Jacobsen, sætter i gang med ouverturen og lyset dæmpes. Orkestret har fundet den helt – om man så må sige – rette tone, den lethed der skal til for at få Strauss til at svinge. Instruktøren Ib Flemming Hansen, der også har en birolle som fortæller sætter ballet i gang. Ballet, der varer et par timer, byder på fejende wienervals, komik, bjergtagende sang og mangt en øm scene.
 
      • Strauss er slet ikke nem, men ganske krævende, og hele ensemblet arbejder hårdt for sagen, denne lørdag eftermiddag i Birkerød. Og det er da også de store korsatser, hvor også solisterne tager del i koret, der er særligt velfungerende – og hvor det føles som taget på Toftevangskolen er ved at lette. Det er en holdpræstation, men der er grund til at fremhæve solisterne. I en af de bærende roller ser vi sopranen, Maria Schou Petersen, der synger og spiller det krævende parti som stuepigen Adele – og hun demonstrerer både sit komiske talent og sin store sangstemme. Sikker i sin præstation er også Anne Reislev, der har rollen som Von Eisensteins hustru, Rosalinde, der både bedrages og bedrager. I rollen som Prins Orlofsky har vi en ny kvinde på Helikons scene – Pille Mogensen, der agerer mand og giver os en særdeles rutineret præstation.
 
      • Den dygtige tenor Kim Tønder giver den som Rosalindes sangglade elsker, Alfred, der synger allevegne – ikke mindst i fængslet. Og når vi er ved dygtige tenorer, så har bagmanden for det hele Helikons formand, Erling Dybkær også en rolle som Rosalindes bedrageriske og bedragne ægtemand – en præstation, der gennemføres med et stort glimt i øjet. Helikons navnkundige bas, Hans Aagard Larsen viser os, at han still is going strong – og demonstrerer i rollen som Fængselsdirektør Frank både sin komiske kunnen og sin effektfulde bas – og giver os i øvrigt også en elegant lille foddans. I rollen som Dr. Frank, der skal hævne sin flagermuse-skæbne, synger og spiller den erfarne Lau Frederiksen – og han fremfører en solid præstation, såvel i sin sang som i sit skuespil. Og så har Helikon fostret et nyt komisk talent, Flemming Møller, der giver den i rollen som fordrukken fængselsbetjent.
 
      • Scenografien er enkel og velfungerende, og den har Dybkær også taget sig af. Kostumerne har Annette Buch stået for – og de fungerer fint, ikke mindst når der er bal og festskrud på programmet. Koreografen Lars Bjørn har indstuderet dansetrin og wienervals
 
      • Instruktøren Ib Flemming har sørget for ypperlig timing, så lattermusklerne får vi – publikum – også rørt i rigt mål. Gå selv ind og se, hør og oplev Helikons Operette Cafè, men vent ikke for længe – sidste spilledag er den 25. november.
  17. november 2018 Anne-Marie Skaarup