Nyt

Sidste nyt

  Opdatering 17.11.2018
      Anmeldelse af Helikons opsætning: Operette Cafe 2018

    Fejende flagermus og wienervals

    Kaffekopper klirrer, og der er blid salonmusik i baggrunden. Nej vi er ikke på café i Wien i 1890, men til premiere på Helikons nye Operette Café på Toftevangskolen i Birkerød. Salonmusikken varetages sikkert af Helikons velspillende wiener-trio bestående af cello, violin og klaver. Der er en forventningsfuld stemning i teatersalen – først skal vi have kaffe og kage, og så begynder løjerne, i form af Operette Café med Flagermusen som omdrejningspunkt, for alvor.

    Orkestret, der ledes af Philip Jacobsen, sætter i gang med ouverturen og lyset dæmpes. Orkestret har fundet den helt – om man så må sige – rette tone, den lethed der skal til for at få Strauss til at svinge. Instruktøren Ib Flemming Hansen, der også har en birolle som fortæller sætter ballet i gang. Ballet, der varer et par timer, byder på fejende wienervals, komik, bjergtagende sang og mangt en øm scene.

    Strauss er slet ikke nem, men ganske krævende, og hele ensemblet arbejder hårdt for sagen, denne lørdag eftermiddag i Birkerød. Og det er da også de store korsatser, hvor også solisterne tager del i koret, der er særligt velfungerende – og hvor det føles som taget på Toftevangskolen er ved at lette. Det er en holdpræstation, men der er grund til at fremhæve solisterne. I en af de bærende roller ser vi sopranen, Maria Schou Petersen, der synger og spiller det krævende parti som stuepigen Adele – og hun demonstrerer både sit komiske talent og sin store sangstemme. Sikker i sin præstation er også Anne Reislev, der har rollen som Von Eisensteins hustru, Rosalinde, der både bedrages og bedrager. I rollen som Prins Orlofsky har vi en ny kvinde på Helikons scene – Pille Mogensen, der agerer mand og giver os en særdeles rutineret præstation.

    Den dygtige tenor Kim Tønder giver den som Rosalindes sangglade elsker, Alfred, der synger allevegne – ikke mindst i fængslet. Og når vi er ved dygtige tenorer, så har bagmanden for det hele Helikons formand, Erling Dybkær også en rolle som Rosalindes bedrageriske og bedragne ægtemand – en præstation, der gennemføres med et stort glimt i øjet. Helikons navnkundige bas, Hans Aagard Larsen viser os, at han still is going strong – og demonstrerer i rollen som Fængselsdirektør Frank både sin komiske kunnen og sin effektfulde bas – og giver os i øvrigt også en elegant lille foddans. I rollen som Dr. Frank, der skal hævne sin flagermuse-skæbne, synger og spiller den erfarne Lau Frederiksen – og han fremfører en solid præstation, såvel i sin sang som i sit skuespil. Og så har Helikon fostret et nyt komisk talent, Flemming Møller, der giver den i rollen som fordrukken fængselsbetjent.

    Scenografien er enkel og velfungerende, og den har Dybkær også taget sig af. Kostumerne har Annette Buch stået for – og de fungerer fint, ikke mindst når der er bal og festskrud på programmet. Koreografen Lars Bjørn har indstuderet dansetrin og wienervals

    Instruktøren Ib Flemming har sørget for ypperlig timing, så lattermusklerne får vi – publikum – også rørt i rigt mål. Gå selv ind og se, hør og oplev Helikons Operette Cafè, men vent ikke for længe – sidste spilledag er den 25. november.

    17. november 2018
    Anne-Marie Skaarup



    Opdatering 30.06.2018
    • Vi har lige fået ny hjemmeside – og alt er måske helt ikke på plads – bær over med os lidt endnu.
     
    • Årets opsætning 2018 – er Opera Cafè med “Flagermusen” – læs mere her
     
    • Programmet for Opera Gennemgang 2018/2019 er klart – læs mere her
     
    • Undervisningsplanen for efterårs-semestret 2019 er klar – se den her
     
    • Prøveplanen for årets opsætning er klar – se den her